Automatické tagování Vyhledávání

Automatické tagování cílových URL

Nástroj pro automatické tagování cílových URL naleznete v nástrojové liště v inzerentském rozhraní Skliku.

Víme, že někteří inzerenti mají zcela specifické a pokročilé požadavky na analýzu výkonu jednotlivých kampaní, dosahování cílů, konverzí a měření dalších metrik. Proto jsme se rozhodli připravit dva režimy:

  1. Výchozí nastavení – sada UTM parametrů a jejich hodnot, která vyhoví většině inzerentů a bude fungovat bez speciálního nastavení měřicího kódu Google Analytics.
  2. Pokročilé nastavení – velmi detailní nastavení UTM parametrů, jejich pojmenováni i nastavení hodnot. Používejte jen pokud víte, co děláte. Jinak si můžete nenávratně poškodit data týkající se Skliku v Google Analytics.

Pokročilé nastavení lze snadno vrátit do výchozího stavu pomocí odkazu “Obnovit výchozí nastavení”. Resetování je třeba potvrdit uložením ve spodní části nástroje.

Základní informace

  • Tagování cílových URL se nastavuje na jednom místě a je platné pro celý účet.
  • Automaticky lze tagovat všechny cílové URL, které lze do Skliku vložit. Tedy URL inzerátů, bannerů, klíčových slov a Sklik Odkazů.
  • Nástroj nijak nemanipuluje s URL ve vašem účtu, proto uvidíte v inzerentském rozhraní URL beze změny, tak jak jste je tam vložili. Tagování se projeví pouze u inzerátů zobrazených ve vyhledávání nebo obsahové síti.

Možnosti nastavení

Kromě možnosti vypnout a zapnout automatické tagování, naleznete v horní části obrazovky náhled výsledné URL. Náhled reaguje na nastavení parametrů i hodnot.

http://www.mujweb.cz/?utm_source=seznam&utm_medium={medium}&
utm_campaign={campaign}&utm_content={adtitle}

Umístit parametry za ? nebo #

Přepínač ovládá, zda se parametr do URL doplní za otazník (výchozí nastavení) nebo za mřížku. Výchozí nastavení je otazník, protože kód Google Analytics je třeba speciálně nastavit, aby bylo možné používat parametr v URL za mřížkou.

Doplňování parametrů si poradí se situacemi jako jsou:

  • „Chci doplňovat za otazník a URL již otazník a nějaké parametry (nikoliv UTM) obsahuje.“
    • V takovém případě spořádaně doplníme parametry na konec URL za  znak &.
  • „Chci doplňovat za otazník a URL obsahuje parametry za mřížkou (nikoliv UTM).“
    • Nástroj doplní parametry za otazník před parametry za mřížkou.
  • Totéž nástroj umí při doplnění parametrů za mřížku. Poradí si i s kombinacemi uvedených i spousty dalších možností.

Odebírat diakritiku z parametrů

Tato volba je ve výchozím nastavení vypnutá a nedochází k odstraňování diakritiky z hodnot UTM parametrů.

Pro enkódování českých znaků do URL používáme transkripci UTF-8, to může způsobit, pokud je váš web v jiném kódování, že některé hodnoty parametrů v Google Analytics mohou mít pomršenou češtinu. Zapnutí odebírání diakritiky tyto potíže vyřeší.

UTM parametry

Nástroj umí do URL doplnit až pět UTM parametrů. Dva z nich jsou povinné, nejde je z doplňování parametrů vyřadit. Další tři jsou nepovinné, lze je tedy zapínat a vypínat, pomocí checkboxů umístěných vedle názvu parametrů, tak aby výsledná URL vyhovovala vašim požadavkům. Náhled na výslednou URL vám může pomoci v orientaci, jak vlastně budou parametry do URL doplněny.
Názvy UTM parametrů (utm_source, atd) je dokonce možné libovolně editovat, aby si každý inzerent mohl libovolně upravit podobu výsledné URL. Tato možnost zaručuje i podporu jiných měřicích nástrojů, než je defaultně podporovaný Google Analytics.

Hodnoty parametrů

Sklik již delší dobu podporuje tzv. dynamické proměnné v cílové URL, rozhodli jsme se rozšířit počet těchto parametrů o další, aby bylo možné komfortně nastavit podobu doplněných hodnot parametrů.

Dynamické proměnné lze v rámci hodnoty jednoho parametru řetězit a použít textové oddělovače. Například zápisem “{campaign}-{adgroup}” lze do proměnné vložit název kampaně a sestavy oddělené pomlčkou. Podobných kombinací dynamických proměnných a oddělovačů lze jistě vymyslet mnoho.
V nástroji můžete u každé hodnoty parametru použít dialogové okno obsahující seznam podporovaných dynamických proměnných a popis hodnoty, která se doplní do cílového URL. Kliknutím vložte dynamickou proměnnou do příslušného okénka formuláře.

Přehled celého nastavení

Tabulka s přehledem UTM parametrů, jejich výchozího pojmenování, nastavených hodnot a výsledné hodnoty v URL:

UTM parametr Povinný Zapnutý Výchozí název
parametru
Výchozí
hodnota
Výsledná hodnota
v URL
Zdroj kampaně Ano Ano utm_source seznam „seznam“
Médium kampaně Ano Ano utm_medium {medium} „cpc“ nebo „cpt“
Název kampaně Ne Ano utm_campaign {campaign} Název kampaně
Obsah kampaně Ne Ano utm_content {adtitle} Titulek inzerátu
Klíčové slovo Ne Ne utm_term {keyword} Klíčové slovo

Máte UTM parametry natvrdo v cílových URL?

Máte-li v účtu cílové URL, ze kterých nechcete nebo nemůžete natvrdo umístěné UTM parametry odstranit, nemusíte se tím trápit. Vaše natvrdo přítomné UTM parametry budeme umět upravit, aby jejich hodnoty vždy odpovídaly nastavení v nástroji Automatické tagování a v Google Analytics nedocházelo k chybným záznamům.

Doporučujeme však všechny URL od natvrdo umístěných UTM parametrů očistit. Pro odstranění natvrdo umístěných UTM můžete použít funkci exportu kampaní z Skliku. Poté proveďte odstranění UTM parametrů (například AdWords Editorem) a soubor naimportujte v aktualizačním režimu zpět.

Pozor! V situaci, kdy inzeráty obsahují natvrdo UTM parametry za # a vkládat je chcete pomocí automatického tagování za ?, nedojde k jejich odstranění z inzerátu. UTM obsažené natvrdo v inzerátu se v něm zachová. Výsledná URL pak vypadá například takto: http://www.eshop.cz/kosik/?utm_source=seznam&utm_medium=cpc#utm_source=zbozi.cz&utm_medium=referral

V tomto speciálním případě tedy nahrazení UTM nefunguje. Je potřeba mít nastavený shodný symbol nebo ideálně UTM odstranit.