Automatické tagování cílových URL
- Možnosti nastavení
- UTM parametry
- Hodnoty parametrů
- Přehled celého nastavení
- Máte UTM parametry natvrdo v cílových URL?
- Tagování URL pro Kampaně Nákupy
Nástroj pro automatické tagování cílových URL naleznete v nástrojové liště v inzerentském rozhraní Skliku.
K dispozici jsou dva režimy:
Výchozí nastavení – sada UTM parametrů a jejich hodnot, která vyhoví většině inzerentů a bude fungovat bez speciálního nastavení měřícího kódu Google Analytics.
Pokročilé nastavení – velmi detailní nastavení UTM parametrů, jejich pojmenování i nastavení hodnot. Používejte jen pokud víte, co děláte, jinak si můžete nenávratně poškodit data týkající se Skliku v Google Analytics.
Pokročilé nastavení lze snadno vrátit do výchozího stavu pomocí tlačítka “Obnovit výchozí nastavení”. Resetování je před uložením nutné potvrdit.
Možnosti nastavení
Kromě možnosti vypnout a zapnout automatické tagování, naleznete v horní části obrazovky náhled výsledné URL. Náhled reaguje na nastavení parametrů i hodnot.
http://www.mujweb.cz/?utm_source=seznam&utm_medium={medium}&
utm_campaign={campaign}&utm_content={adtitle}
Umístit parametry za ? nebo #
Přepínač ovládá, zda se parametr do URL doplní za otazník (výchozí nastavení) nebo za mřížku. Výchozí nastavení je otazník. Google Analytics 4 parametry za mřížkou nepodporují.
Doplňování parametrů si poradí se situacemi jako jsou:
- „Chci doplňovat za otazník a URL již otazník a nějaké parametry (nikoliv UTM) obsahuje.“
- V takovém případě doplníme parametry na konec URL za znak &.
- „Chci doplňovat za otazník a URL obsahuje parametry za mřížkou (nikoliv UTM).“
- Nástroj doplní parametry za otazník před parametry za mřížkou.
- Totéž nástroj umí při doplnění parametrů za mřížku. Poradí si i s kombinacemi uvedených i spousty dalších možností.
Odebírat diakritiku z parametrů
Tato volba je ve výchozím nastavení vypnutá a nedochází k odstraňování diakritiky z hodnot UTM parametrů.
Pro enkódování českých znaků do URL používáme transkripci UTF-8, to může způsobit, pokud je váš web v jiném kódování, že některé hodnoty parametrů v Google Analytics mohou mít češtinu proloženou nesmyslnými znaky. Zapnutí odebírání diakritiky tyto potíže vyřeší.
UTM parametry
Nástroj umí do URL doplnit až 9 UTM parametrů. Dva z nich jsou povinné, nejde je z doplňování parametrů vyřadit. Další jsou nepovinné, pokud je nechcete používat, stačí smazat text v příslušných polích. Náhled na výslednou URL vám může pomoci v orientaci, jak vlastně budou parametry do URL doplněny.
Názvy UTM parametrů (utm_source, atd) je dokonce možné libovolně editovat, aby si každý inzerent mohl libovolně upravit podobu výsledné URL. Tato možnost zaručuje i podporu jiných měřicích nástrojů, než je defaultně podporovaný Google Analytics.
Hodnoty parametrů
Sklik podporuje tzv. dynamické proměnné v cílové URL.
Lze je v rámci hodnoty jednoho parametru řetězit a použít textové oddělovače. Například zápisem “{campaign}-{adgroup}” lze do proměnné vložit název kampaně a sestavy oddělené pomlčkou. Podobných kombinací dynamických proměnných a oddělovačů lze jistě vymyslet mnoho.
V nástroji můžete u každé hodnoty parametru použít našeptávač obsahující seznam podporovaných dynamických proměnných a popis hodnoty, která se doplní do cílového URL. Kliknutím vložte dynamickou proměnnou do příslušného pole ve formuláři.
Přehled celého nastavení
Tabulka s přehledem UTM parametrů, jejich výchozího pojmenování, nastavených hodnot a výsledné hodnoty v URL:
| UTM parametr | Povinný | Zapnutý | Výchozí název parametru | Výchozí hodnota | Výsledná hodnota v URL |
| Zdroj kampaně | Ano | Ano | utm_source | seznam | „seznam“ |
| Médium kampaně | Ano | Ano | utm_medium | {medium} | „cpc“ nebo „cpt“ |
| Název kampaně | Ne | Ano | utm_campaign | {campaign} | Název kampaně |
| Obsah kampaně | Ne | Ano | utm_content | {adtitle} | Titulek reklamy |
| Klíčové slovo | Ne | Ne | utm_term | {keyword} | Klíčové slovo |
| ID kampaně | Ne | Ano* | utm_id | {campaignid} | ID kampaně dle Skliku |
| Volitelný parametr 1 | Ne | Ne | |||
| Volitelný parametr 2 | Ne | Ne | |||
| Volitelný parametr 3 | Ne | Ne |
K čemu slouží ID kampaně?
Pomocí hodnoty z parametru utm_id může služba Google Analytics propojit návštěvnost z Skliku s importovanými údaji o nákladech (více v nápovědě Google Analytics). Ve výchozím nastavení je použita hodnota {campaignid}, která bude vkládat ID kampaně v Skliku, které je pro každou kampaň v účtu jedinečné.
K čemu slouží volitelné parametry?
Tento parametr můžete využít pro parametr o libovolné textaci a libovolnou proměnnou, proměnné nebo hodnotu.
Máte UTM parametry natvrdo v cílových URL?
Máte-li v účtu cílové URL, ze kterých nechcete nebo nemůžete natvrdo umístěné UTM parametry odstranit, nemusíte se tím trápit. Vaše natvrdo přítomné UTM parametry budeme umět upravit, aby jejich hodnoty vždy odpovídaly nastavení v nástroji Automatické tagování.
Doporučujeme však všechny URL od natvrdo umístěných UTM parametrů očistit. Pro odstranění natvrdo umístěných UTM můžete použít funkci exportu kampaní z Skliku. Poté proveďte odstranění UTM parametrů (například Google Ads Editorem) a soubor naimportujte zpět.
Pozor!
V situaci, kdy reklamy obsahují natvrdo UTM parametry za # a vkládat je chcete pomocí automatického tagování za ?, nedojde k jejich odstranění z reklamy. UTM obsažené natvrdo v reklamě se zachová. Výsledná URL pak vypadá například takto: http://www.eshop.cz/kosik/?utm_source=seznam&utm_medium=cpc#utm_source=zbozi.cz&utm_medium=referral
Sklik dokáže zpracovat URL adresu obsahující kombinaci např. hashtagu (#) a otazníku, ale Google Analytics takovou URL může oříznout nevyžádaným způsobem. Proto je vhodné si propsání nestandardního tagování v Google Analytics nejdříve otestovat.
V tomto speciálním případě tedy nahrazení UTM nefunguje. Je potřeba mít nastavený shodný symbol nebo ideálně UTM odstranit.
Tagování URL pro Kampaně Nákupy
Správné tagování URL adres je klíčové pro následné vyhodnocování v Google Analytics (GA). Je tak třeba napřed promyslet, jakým způsobem chceme svá data v GA strukturovat a podle toho vhodně rozvrhnout hodnoty jednotlivých UTM parametrů.
Inzerentům doporučujeme využívat výchozího nastavení a mít tak přehled o výkonu Skliku vč. kampaní typu Nákupy jako jednoho zdroje (utm_source) a média (utm_medium) na jednom místě. Kampaně Nákupy je možné vždy sledovat zvlášť např. podle názvu kampaně nebo případně pomocí přidání dalších parametrů (vizte níže).
Užitečné dynamické proměnné pro kampaně typu Nákupy:
- {network} – kde došlo k prokliku (seznam, zbozi.cz)
- {bidtype} – typ aukce (product, search nebo prázdné pro umístění s řazením podle ceny)
- {query} – vyhledávaný dotaz
- {adtitle} – název položky, na jejíž reklamu bylo kliknuto
Automatické tagování pro Kampaně Nákupy
| URL ve feedu nemají UTM | URL ve feedu mají UTM | |
| Nastavení CPC pomocí produktových skupin | použijí se UTM parametry dle autotaggingu Skliku | použijí se UTM parametry dle autotaggingu Skliku |
Nastavení CPC pomocí feedu | použijí se UTM parametry dle autotaggingu Skliku | autotagging nikdy nepřepíše ve feedu použité parametry, jen doplní parametry, které v UTM ve feedu obsažené nejsou a doplní hodnoty do dynamických proměnných, např. {bidtype} |
| Dynamický banner a dynamický retargeting | použijí se UTM parametry dle autotaggingu Skliku | použijí se UTM parametry dle autotaggingu Skliku |
Pro oddělené tagování kampaní Nákupy od ostatních kampaní v Skliku je možné v hodnotách parametrů využít podmínek ifzbozi a ifsklik, u kterých systém automaticky vrací hodnotu z hranatých závorek podle typu kampaně:
- {ifzbozi:[value]} vrátí hodnotu value v případě, že proklik pochází z kampaně typu Nákupy, tedy z kampaně Nákupy, ať už na srovnávači Zboží.cz nebo ve vyhledávání na Seznam.cz
- {ifsklik:[value]} vrátí hodnotu value v případě, že proklik pochází z ostatních typů kampaní Skliku
Za hodnotu value je v podmínkách možné dosadit explicitní hodnotu nebo dynamickou proměnnou i jejich případnou kombinaci.
Náhled výstupu kombinace dimenzí Kampaň (proměnná network) a Obsah reklamy (proměnná bidtype) pro zafiltrovaný zdroj zbozi.cz v Google Analytics:

Tyto kombinace proměnných {network} a {bidtype} určují, kde došlo k prokliku:
| Hodnota {network} | Hodnota {bidtype} | Zdroj prokliku na reklamu |
| zbozi.cz | search | Inzerce Nákupy zobrazené na Zboží.cz |
| zbozi.cz | product | Doporučené nabídky na detailu produktu na Zboží.cz |
| zbozi.cz | (prázdné) | Nabídky dle ceny na detailu produktu na Zboží.cz |
| seznam | search | Inzerce Nákupy ve výsledcích vyhledávání |
| sbazar | search | Bazarové nabídky na Sbazar.cz |
