XML feed
Co je to XML feed
XML feed je datový formát, který slouží pro uchovávání, zpracování nebo předávání strukturovaných informací mezi systémy. Na jedné straně je zdroj informací, který generuje obsah XML feedu do souboru s koncovkou .xml, a na straně druhé je systém nebo i několik systémů zpracovávajících data z generovaného souboru. My se zaměříme na přenos produktových dat mezi webovým řešením (standardně e-shopem) a Sklikem, abychom mohli efektivně pracovat s dynamickým retargetingem a dynamickým bannerem. U těchto typů kampaní se bez vstupních produktových dat neobejdeme.
Jednotlivé informace do XML zapisujeme ve formě takzvaných tagů, jejichž dvojice vždy otevírá a uzavírá blok s informací a tyto tagy pak tvoří stromovou strukturu celého XML souboru. Sklik nezpracovává XML napřímo, ale využívá zpracování na straně Zboží.cz, na který je datově napojen. Musíme se tak řídit strukturou XML, kterou má Zboží.cz definovánu ve své specifikaci.
Kde získat XML feed
U webových řešení je XML feed předáván formou URL odkazu na konkrétní soubor, jehož obsah je v nastavených intervalech přegenerován s aktuálními daty z nabídky.
Pokud nevíte, kde odkaz na svůj XML feed najít, obraťte se na poskytovatele svého webového řešení.
Ověření správnosti feedu
XML soubor si můžeme otevřít v textovém editoru nebo některém z webových prohlížečů (Prohlížeč Seznam.cz, Chrome, Mozilla, apod.). Webové prohlížeče obsahují XML parser, který nám obsah přeloží a pokud neobsahuje žádné závažné chyby, zobrazí jej v přehledné struktuře.
Ujistěte se, že obrázky ve feedu jsou funkční a mají podporovaný formát. Tedy JPEG, PNG nebo WEBP. V opačném případě by produktové kampaně nefungovaly správně.
Pozor:
Pokud je XML soubor příliš velký, může ovlivnit funkčnost prohlížeče, či jej dokonce zastavit. Pokud víte, že je XML soubor datově obsáhlý, doporučujeme jej rovnou otevírat v některém ze základních textových editorů – např. v Poznámkovém bloku.
Pro přesnější ověření doporučujeme využít Validátor pro Zboží.cz.
Nástroje na optimalizaci XML feedů
V některých případech potřebujeme obsah XML feedu optimalizovat, abychom mohli využít produktová data na maximum. Optimalizaci provádíme úpravou dat, které v XML generujeme a to buď přímo na straně webového řešení nebo je možné využít některý z dostupných nástrojů, který přebírá XML feed přímo z webového řešení a do výstupního XML feedu aplikuje podmínky, které si v nástroji definujeme. Můžeme tak snadno upravovat jednotlivé elementy nabídek.
Nástroje na optimalizaci XML feedu: