Automatizace pomocí API Vyhledávání
Všechno důležité dění okolo API. Odebírej náš Sklik API newsletter.

Automatizace správy účtu Sklik

Rozhraní API neslouží jenom velkým firmám, které chtějí správu kampaní napojit na jejich interní systémy. API lze využít i na prosté, jednoduché operace, usnadňující každodenní práci.

V Seznamu jsme připravili tři scripty. Každý z nich je určen pouze k jedné činnosti a i přesto dokáží ušetřit spoustu čas a pomoci při zkvalitnění kampaní. Tyto scripty navíc nejsou nijak složité, pouze obstarávají každodenní rutinní práci a není vůbec náročné se s nimi naučit pracovat.

Dva scripty pro App Script prostředí

App Script je v jednoduchosti spouštěč javascriptových skriptů dostupný v rámci Google Drivu. Kromě všeho, co jazyk JavaScript nabízí, je obohacen o možnost práce s aplikacemi v Drivu, jako je SpreadSheet, Docs a další. Skript si pomocí API Drak stáhne informace z účtu na Skliku, zpracuje je a poté výsledek může poslat na e-mail a vepsat do SpreadSheetu.

Hlavní výhodou tohoto prostředí je automatický spouštěč. Skript se podle nastavení frekvence sám pravidelně spustí, běží na serveru, takže nemusíte mít zapnutý počítač ani být zrovna přihlášení k účtu. Výstupy tohoto skriptu si můžete kdykoliv zobrazit ve SpreadSheetu nebo si v případě zjištění problému nechat posílat notifikace na e-mail.

Skript na kontrolu URL linků se zásobníkem

Tento skript načte z vašich účtů všechny URL adresy a zkontroluje, jestli jsou stále platné, tedy neodpovídají 404 nebo jiným chybám. Následně vám pošle e-mail o výsledku kontroly a červeně označí chybné URL adresy spolu s ID umístění této URL.

Protože běh skriptu je časově omezen a otestování jedné URL zabere sice malý, ale nezanedbatelný čas, skript si proto po ukončení jednoho běhu zapamatuje, kde skončil a při dalším spuštění na toto místo naváže. Teoreticky je schopný denně zkontrolovat účet, který má až 150 tisíc unikátních URL.

Skript nových vyhledávacích dotazů

Druhý skript každý den kontroluje, jestli v účtu nepřibyl nový vyhledávací dotaz, popřípadě jestli nějaký z méně častých dotazů nepřesáhl vámi nastavenou hodnotu počtu zobrazení, počtu prokliků nebo počtu konverzí. Skript pak výsledek kontroly pošle v přehledné tabulce na váš e-mail.

Využít se dá u nových kampaní a nastavování klíčových i negativních slov, ale také u dlouhodobě běžících kampaní a sledování nových trendů.

Jak skript spustit

Sklik Wizard.

O nastavení skriptů se stará náš Wizard: ZDE

Stačí jen vyplnit jednotlivé parametry a zbylou práci necháte na něm. Vám pak stačí v Google Drive najít složku SklikApi a tam si jednotlivé skripty spustit a nastavit jim frekvenci automatického spouštění.

Podrobný návod na spuštění Wizardu, detailnější popis skriptů najdete na github účtu, kde jsou dostupné i veškeré zdrojové kódy.

Konektor do Google Data Studia

Data Studio je jednoduchý, bezplatný online nástroj umožňující graficky přehledně zobrazovat data v podobě nejrůznějších grafů a tabulek.

Sklik pomohl připravit konektor, který automaticky spojí data studio s Sklik statistikami. Máte tak přístup k aktuálním datům vašich kampaní, přehledně na jednom místě.

Data Studio

Na jediné stránce, v jednom přehledu, je možné vložit všechny důležité informace statistiky z vašeho Sklik účtu. Můžete mít spolu graf vývoje kampaní, detailní informace o všech spuštěných reklamách, nebo srovnání klíčových metrik s předcházejícím obdobím.

Ukázka možnost nastavení přehledů. Vývoj kampaní v čase, rozložení zobrazení, tabulka všech dostupných reklam.

Proč využít konektoru na Data Studia

  • Stačí si jednou definovat přehledy a nastavit všechny požadované sloupce. Takové nastavení se uloží a bude připravené při novém načtení přehledu.
  • Je možné kombinovat přehledy více úrovní (kampaň na jedné stránce se sestavou i reklamou).
  • Pomocí pokročilých filtrů je možné vyloučit konkrétní entity, vypočítat další údaje, nebo zpřehlednit současné výsledky.
  • Každým načtením se automaticky aktualizují data. Pokud si nastavíte přehled na určitá období, například předchozí měsíc, bude vám Data Studio ukazovat vždy relevantní data.
  • Přehledy můžete sdílet s jinými uživateli bez nutnosti sdělovat hesla a postupů kde se co nastavuje. Sdílíte stejně jako jiné dokumenty od Googlu.
  • Umožňuje na jednom místě zobrazit přehledy Sklik i Adwords zároveň.
Více o Data studiu můžete najít třeba v článku Miroslava Pecka nebo Matěje Slavíka

Sklik Data Studio konektor

Speciální script, který umožňuje pomocí Sklik API Drak získat data vašeho účtu a vložit je do Data Studia, kde jej následně můžete zobrazovat. Script je definován v rámci tzv. konektorů Data Studia a je jeho součástí.

Protože tento konektor jsme zveřejnili jako opensource projekt, přesunuli jsme všechnu dokumentaci na komunitní web GitHub. Zde naleznete návod jak spustit Sklik Data Studio Konektor i pro váš účet. Najdete zde seznam všech změn i přidaných nových funkcí. Několik základních návodů jak pracovat s konektorem a samotným data studiem. GitHub Sklik Data Studio Konektor

Ukázka možností zpracování dat z účtu. Nabízí i velké možnost grafické úpravy.