Automatizace pomocí API Vyhledávání

Automatizace správy účtu Sklik

Rozhraní API neslouží jenom velkým firmám, které chtějí správu kampaní napojit na jejich interní systémy. API lze využít i na prosté, jednoduché operace, usnadňující každodenní práci.

V Seznamu jsme připravili tři scripty. Každý z nich je určen pouze k jedné činnosti a i přesto dokáží ušetřit spoustu čas a pomoci při zkvalitnění kampaní. Tyto scripty navíc nejsou nijak složité, pouze obstarávají každodenní rutinní práci a není vůbec náročné se s nimi naučit pracovat.

Dva scripty pro App Script prostředí

App Script je v jednoduchosti spouštěč javascriptových skriptů dostupný v rámci Google Drivu. Kromě všeho, co jazyk JavaScript nabízí, je obohacen o možnost práce s aplikacemi v Drivu, jako je SpreadSheet, Docs a další. Skript si pomocí API Drak stáhne informace z účtu na Skliku, zpracuje je a poté výsledek může poslat na e-mail a vepsat do SpreadSheetu.

Hlavní výhodou tohoto prostředí je automatický spouštěč. Skript se podle nastavení frekvence sám pravidelně spustí, běží na serveru, takže nemusíte mít zapnutý počítač ani být zrovna přihlášení k účtu. Výstupy tohoto skriptu si můžete kdykoliv zobrazit ve SpreadSheetu nebo si v případě zjištění problému nechat posílat notifikace na e-mail.

Skript na kontrolu URL linků se zásobníkem

Tento skript načte z vašich účtů všechny URL adresy a zkontroluje, jestli jsou stále platné, tedy neodpovídají 404 nebo jiným chybám. Následně vám pošle e-mail o výsledku kontroly a červeně označí chybné URL adresy spolu s ID umístění této URL.

Protože běh skriptu je časově omezen a otestování jedné URL zabere sice malý, ale nezanedbatelný čas, skript si proto po ukončení jednoho běhu zapamatuje, kde skončil a při dalším spuštění na toto místo naváže. Teoreticky je schopný denně zkontrolovat účet, který má až 150 tisíc unikátních URL.

Skript nových vyhledávacích dotazů

Druhý skript každý den kontroluje, jestli v účtu nepřibyl nový vyhledávací dotaz, popřípadě jestli nějaký z méně častých dotazů nepřesáhl vámi nastavenou hodnotu počtu zobrazení, počtu prokliků nebo počtu konverzí. Skript pak výsledek kontroly pošle v přehledné tabulce na váš e-mail.

Využít se dá u nových kampaní a nastavování klíčových i negativních slov, ale také u dlouhodobě běžících kampaní a sledování nových trendů.

Jak skript spustit

Sklik Wizard.

O nastavení skriptů se stará náš Wizard: ZDE

Stačí jen vyplnit jednotlivé parametry a zbylou práci necháte na něm. Vám pak stačí v Google Drive najít složku SklikApi a tam si jednotlivé skripty spustit a nastavit jim frekvenci automatického spouštění.

Podrobný návod na spuštění Wizardu, detailnější popis skriptů najdete na github účtu, kde jsou dostupné i veškeré zdrojové kódy.

Konektor do Google Data Studia

Data Studio je jednoduchý, bezplatný online nástroj umožňující graficky přehledně zobrazovat data v podobě nejrůznějších grafů a tabulek.

Sklik pomohl připravit konektor, který automaticky spojí data studio s Sklik statistikami. Máte tak přístup k aktuálním datům vašich kampaní, přehledně na jednom místě.

Data Studio

Na jediné stránce, v jednom přehledu, je možné vložit všechny důležité informace statistiky z vašeho Sklik účtu. Můžete mít spolu graf vývoje kampaní, detailní informace o všech spuštěných reklamách, nebo srovnání klíčových metrik s předcházejícím obdobím.

Ukázka možnost nastavení přehledů. Vývoj kampaní v čase, rozložení zobrazení, tabulka všech dostupných reklam.

Proč využít konektoru na Data Studia

  • Stačí si jednou definovat přehledy a nastavit všechny požadované sloupce. Takové nastavení se uloží a bude připravené při novém načtení přehledu.
  • Je možné kombinovat přehledy více úrovní (kampaň na jedné stránce se sestavou i reklamou).
  • Pomocí pokročilých filtrů je možné vyloučit konkrétní entity, vypočítat další údaje, nebo zpřehlednit současné výsledky.
  • Každým načtením se automaticky aktualizují data. Pokud si nastavíte přehled na určitá období, například předchozí měsíc, bude vám Data Studio ukazovat vždy relevantní data.
  • Přehledy můžete sdílet s jinými uživateli bez nutnosti sdělovat hesla a postupů kde se co nastavuje. Sdílíte stejně jako jiné dokumenty od Googlu.
  • Umožňuje na jednom místě zobrazit přehledy Sklik i Adwords zároveň.
Více o Data studiu můžete najít třeba v článku Miroslava Pecka nebo Matěje Slavíka

Sklik Data Studio konektor

Speciální script, který umožňuje pomocí Sklik API Drak získat data vašeho účtu a vložit je do Data Studia, kde jej následně můžete zobrazovat. Script je definován v rámci tzv. konektorů Data Studia a je jeho součástí.

Protože tento konektor jsme zveřejnili jako opensource projekt, přesunuli jsme všechnu dokumentaci na komunitní web GitHub. Zde naleznete návod jak spustit Sklik Data Studio Konektor i pro váš účet. Najdete zde seznam všech změn i přidaných nových funkcí. Několik základních návodů jak pracovat s konektorem a samotným data studiem. GitHub Sklik Data Studio Konektor

Ukázka možností zpracování dat z účtu. Nabízí i velké možnost grafické úpravy.