Testování reklamních kódů

Stačí snadná změna reklamní plochy a provize může být několikanásobně vyšší! Testování Vám za nízké náklady objektivně sdělí, která varianta reklamy je pro Váš web nejlepší. Zároveň tím plochu obměňujete a ta se tak rychle neokouká a neztratí na výkonu.

Jak testovat

Testujte ideálně A/B testem. To znamená, že si vyberete dvě varianty (variant může být více A/B/C/ …) reklamních ploch, jednu s modrým titulkem (varianta A), druhou s červeným (varianta B) a ty náhodně zobrazujete ve stejném období.

Můžete samozřejmě nechat zobrazovat jeden týden modrý titulek, druhý černý. Nicméně při tomto typu testování data mohou zkreslit tyto vnější vlivy:

  • Počasí a s tím spojená změna návštěvnosti (lidé dávají přednost venkovním offline aktivitám)
  •  Vyšší cena za proklik (inzerent udělá kampaň na rychlý výprodej skladu a chce přebít cenou za proklik ostatní inzerenty)
  • Mimořádná událost (mimořádné zprávy jako povodně a válečné konflikty, nebo jiné informace, které mají vztah s Vašim obsahem)

Proto je vhodné zobrazovat obě plochy ve stejném období a střídat je. Ke střídání různých reklamních ploch na stejné pozici slouží reklamní systém (partneři nejčastěji používají AdOcean a OpenX), do kterého vložíte kódy testovaných variant. Ideální je střídat reklamní plochy náhodně, tak aby obě plochy zobrazovaly ve stejném poměru.

Ve výsledku to vypadá tak, že uživatel si přečte na Vašem webu článek, pod článkem se mu zobrazí plocha s modrým titulkem a na jiného uživatele pod stejným článkem čeká titulek červený.

Po skončení testu, až budete mít k dispozici relevantní data, (obvykle 1 týden, záleží na návštěvnosti stránek) vyhodnotíte výkonnější plochu a tu necháte zobrazovat dále.

Na co si dát pozor

Důležité je bedlivě sledovat zpětnou vazbu od uživatelů, jestli není nová varianta reklamy příliš agresivní a uživatelsky nepřívětivá.

Během testu neprovádějte na webu změny, které mohou ohrozit relevanci dat (např. změna barev webu během testu barev reklamních ploch)

Další faktor, který může nastat, je tzv. efekt změny, kdy stálí uživatelé budou v krátkém horizontu ze začátku klikat na novou variantu více.

Co testovat

Začněte testovat to, kde cítíte nedostatečný výkon a zároveň potenciál zisku. Je dobré si na začátku vygenerovat statistiky kódu a analyzovat, které kódy mají slabší výkon.

Pořádek v kódech

Pro přehled v kódech a relevantní data je důležité udržovat pořádek v kódech. Název webu a rozměr plochy vidíte v rozhraní, ale je dobré si do názvu uvádět poznámky pro Vaši lepší orientaci.

Například používáte-li plochu 600×190 pod článkem a zároveň v diskuzi, je vhodné uvést poznámku o umístění do názvu kódu.

Předejte tím situaci, kdy by mohla být plocha pod článkem nadprůměrně výkonná, ale ta v diskuzi je podprůměrná. V případě, že máte pod článkem i v diskuzi jeden a ten samý kód, statistiky se Vám slijí a Vy se nedozvíte, že ta v diskuzi je podprůměrná.

Stejně tak když testujete, pro každou testovanou variantu vytvořte nový kód a do názvu si uveďte, co je na ploše specifické (červený titulek, s náhledy stránek, …). Kódy, které nepoužíváte, doporučujeme smazat.